Wat zijn de cholesterol waarden?

Een goede gezondheid over het algemeen en een goede gezondheid van het hart is als een bouwsteen: je bouwt het geleidelijk aan op of het brokkelt af. Hoe vroeger je start met een gezonde levensstijl en gezonde keuzes hoe meer profijt je eruit haalt als je ouder bent. Dit is zeker van toepassing als het op hoge cholesterol aankomt.

Cholesterol is een vettige substantie die aangemaakt wordt door je lichaam maar die je ook in bepaalde voeding terugvindt. Je lichaam heeft deze substantie nodig om te functioneren, maar te veel is niet goed. Hierdoor kan je te hoge cholesterol waarden krijgen. Je cholesterolniveau of je cholesterol waarden worden bepaald door de hoeveelheid cholesterol in je bloed. Het bestaat uit LDL en HDL waarbij LDL de slechte cholesterol is en HDL de goede. Hoe hoger je HDL cholesterol hoe beter. Tot slot zitten er in cholesterol ook triglyceriden, een ander soort vet dat in je lichaam kan opbouwen. Hoge triglyceride waarden en lage HDL cholesterol waarden verhogen het risico op hartaandoeningen.

Cholesterol waarden bij volwassenen

In Westerse landen raden de gezondheidsinstanties volwassenen aan om hun cholesterol iedere 4 tot 6 jaar te laten testen en dit vanaf een leeftijd van 20 jaar. Op deze leeftijd kunnen cholesterol waarden immers beginnen met stijgen. Het is zelfs zo dat cholesterol waarden de neiging hebben om te stijgen naarmate je ouder wordt. Mannen lopen bovendien meer risico dan vrouwen. Het is wel zo dat vrouwen dan weer een grotere kans op te hoge cholesterol waarden hebben wanneer ze hun menopauze krijgen. Heb je een te hoge cholesterol dan is een frequentere controle nodig.

We kunnen vier verschillende categorieën binnen de cholesterol waarden onderscheiden: normaal, licht verhoogd, verhoogd en sterk verhoogd. Hierbij zijn de volgende cholesterol waarden van toepassing:

  • Normaal: lager dan 5,0 mmol/l
  • Licht verhoogd: 5,0 – 6,4 mmol/l
  • Verhoogd: 6,5 – 7,9 mmol/l
  • Sterk verhoogd: hoger dan 8 mmol/l

Je zal echter merken dat er niet alleen naar dit cholesterolgehalte wordt gekeken aangezien er zowel goede als slechte cholesterol is. De zogenaamde cholesterolratio is dan ook veel belangrijker om conclusies te trekken en het risico op hart- en vaatziekten te bepalen. Bij de cholesterolratio wordt het totale cholesterolgehalte gedeeld door het HDL gehalte.

Wat te doen bij hoge cholesterol waarden

Heb je met te hoge cholesterol waarden te kampen? Geen nood, je kan hier zelf iets aan doen. Een verandering in levensstijl, soms in combinatie met medicijnen, kan een oplossing zijn. En je levensstijl veranderen, daar bedoelen we het volgende mee:

  • Oefeningen: fysieke activiteit doet je gewicht verliezen en geeft je HDL waarden een boost. 30 à 60 minuten fysieke activiteit per dag is ideaal.
  • Eet meer vezels: vervang wit brood en witte pasta’s met volkoren granen.
  • Eet gezond vet: denk hierbij aan olijfolie, avocado’s en noten.
  • Verminder de inname van cholesterol: verminder de hoeveelheid voeding met verzadigd vet zoals kaas, volle melk en rood vlees.
  • Stop met roken.